onsdag 25 april 2018

Nya köp och sälj



Köpt 40 General Mills (GIS) för 14 800 kr.
Hade egentligen inte pengar till detta, så jag ökade belåningen lite. Utdelningar i april och i maj tar hand om en del av den ökade skulden.
GIS är ett klassiskt konsumentproduktföretag i USA, som betalat utdelningar oavbrutet i mer än 100 år, höjt årligen de senaste 14 åren och har inte sänkt på cirka 25 år. I Sverige mest känt för märkena Cheerios, Yoplait och Haagen-Dazs, men de flesta av GIS märken ser man aldrig i Sverige. GIS är tungt viktade mot USA och Kanada med cirka tre fjärdedelar av försäljningen i Nordamerika.

GIS har länge varit ett bra företag för investerare, men de senaste åren har försäljningstillväxten minskat eller avstannat. Tidigare i GIS historia så har man gjort uppköp där man tagit in växande märken och finansierat köpet genom att sälja mindre viktiga märken ur portföljen. Senaste halvåret har GIS köpt en populär hundmatstillverkare för att återfå tillväxt, men många bedömer att köpet var på tok för dyrt, och ser det som ett kvitto på en dålig ledning. I samma veva har stabila utdelare utan stor tillväxt blivit impopulära pga förväntade räntehöjningar.

Summa summarum så har GIS tappat kurs och handlas nu till högsta direktavkastning (4,5%) på åtminstone 30 år. Det väljer jag att betrakta som ett fint tillfälle att initiera en post, för även om GIS fortsätter att ha svag tillväxt så kommer företaget inte gå under i första taget och utdelningarna är sannolikt trygga. De flesta produkterna i portföljen klassas som "consumer staples" vilket är defensivt och bra om det skulle komma sämre tider. Utdelningsandelen ligger på cirka 50% och de senaste åren så har man även gjort återköp av aktier.

Har även ökat i Bibb Instruments (BIBB); 400 aktier för 3 400 kr. Ett litet svenskt medicinteknikbolag som jag tror på.

Har även ökat i Starbucks (SBUX); 14 aktier för 6 900 kr.
SBUX växte starkt under många år men vissa befarar att tillväxten är över då USA är fyllt av SBUX-caféer. Hoppet står till expansion i andra länder, ffa folkrika asiatiska länder där man traditionellt föredragit te framför kaffe. På hemmaplan har man även börjat sälja kaffebönor i de vanliga hyllorna i livsmedelsbutiker. Sammantaget tycker jag att det finns stor potential för fortsatt tillväxt, för jag tror att övriga världen kan älska Starbucks på samma sätt som amerikanerna gör.

Har även sålt kanadensarna Genworth MI och Boston Pizza samt Intrum Justitia då jag är rädd att tillväxten kan bli svag framöver. Genworth köpte jag i en dipp för 1-2 år sedan och är nöjd med att ha fått en bra procentuell uppgång. Boston Pizza köpte jag för några år sedan men har sakta blivit besviken på fryst utdelning och är nu rädd att tillväxten är över. Intrum verkar ha bekymmer och jag vill hellre lägga mina pengar på något som stavar antingen tillväxt eller stabilitet. Säljer i samma veva även ICA bara pga av att det är ett litet innehav som jag inte prioriterar.

För pengarna från dessa 4 försäljningar (cirka 55 000 kr) har jag:

Köpt emerging markets ETFen VFEM (Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF) för 30 000 kr. Täcker 2 200 företag i emerging markets, varav cirka 50% i Asien. Delar ut kvartalsvis med direktavkastning 2.17% och årlig avgift 0.25%. Ger mig välbehövlig exponering mot emerging markets.

Ökat i Realty Income (O) med 10 000 kr. O är sedan tidigare mitt största innehav på cirka 3%, och det får gärna öka. O har som många andra REITs tappat i kursutveckling när räntorna förväntas stiga, men har en större stabilitet och bredd än många andra. Årlig utdelningstillväxt har legat kring 5% de senaste 10 åren, och jag tror att det kommer fortsätta i samma stil. Direktavkastning är idag cirka 5.3%.

Ökat i Disney (DIS) med 5 000 kr. DIS är ett otroligt starkt varumärke och äger andra superstarka varumärken så som Marvel och Star Wars. Utdelningen är blott 1.6% men har vuxit starkt de senaste 10 åren. Med ökande välstånd i världen så bör barnunderhållning (och intäkter) kunna fortsätta att öka i många år.

Ökat i Apple (AAPL) med 5 000 kr. Fantastisk historik och enorm kassa som jag hoppas att man gör något tillväxtskapande av. Låg direktavkastning på cirka 1,5% men bra tillväxt och även kraftiga återköp av aktier.

MVH /GI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utdelningar i augusti

Pga mycket att göra och inga pengar att investera så har jag inte följt börsen, bolag eller utdelningar de senaste veckorna. Pengamaskinen s...